Probleem met buitenlandse verkeersboetes van de baan

Door Helga Stevens op 11 februari 2015, over deze onderwerpen: Europees Parlement, Verkeersveiligheid
Probleem met buitenlandse verkeersboetes van de baan

Het Europees Parlement heeft een herwerkte richtlijn goedgekeurd over de aanpak van grensoverschrijdende verkeersovertredingen. De bestaande wet werd immers nietig verklaard door het Europees Hof van Justitie. De nieuwe richtlijn zorgt ervoor dat gegevens worden uitgewisseld tussen de lidstaat waar een overtreding wordt begaan en die waar de auto van de overtreder is geregistreerd. Een ander gevolg is dat buitenlandse overtredingen nu in de hele EU worden aangepakt.

"Nog steeds vallen jaarlijks meer dan 25.000 doden op de Europese wegen”, zegt N-VA-Europarlementslid Helga Stevens. “Dat aantal kan en moet verder naar beneden door maatregelen op Vlaams niveau, maar ook een Europese aanpak kan daartoe bijdragen." Bij de gegevensuitwisseling tussen lidstaten worden vooral die overtredingen geviseerd die het meest voorkomen en ook het grootste aantal slachtoffers maken, zoals overdreven snelheid, door het rode licht rijden, je gordel niet dragen en rijden onder invloed.

Hogere pakkans
Stevens benadrukt dat het verhogen van de pakkans cruciaal is voor meer verkeersveiligheid, ook in het buitenland: "In een andere lidstaat respecteren sommige chauffeurs minder gemakkelijk de regels. Dat blijkt onder andere uit het grote aantal landgenoten dat in Frankrijk verkeersovertredingen begaat. Omgekeerd tonen de cijfers voor 2014 van bijvoorbeeld de trajectcontroles op de E17 ter hoogte van Gentbrugge aan dat het aantal buitenlandse overtreders gemiddeld niet minder dan 65 procent uitmaakt. Niet alleen de handhaving, maar ook de informatie aan weggebruikers blijft in dit verband belangrijk.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is